در حال بارگذاری ...
سه‌شنبه 13 فروردین 1404
  • کاردانی پیوسته مکانیک خودرو - مکانیک خودرو

     

    تعریف و معرفی رشته

    امروزه در اکثر جوامع پیشرفته و توسعه یافته نمی توان نیاز به خودرو به معنی عام آن را در زندگی شخصی و اجتماعی انسان ها نــادیده گرفت . انــــواع خودروی سواری، موتور سیکلت ها، اتوبوس ها و مینی‌بوس‌ها در شهرها و اتوبوس ها، کامیون ها و تانکرها در بین شهرها، تراکتورها، انواع ادوات کشاورزی در روستاها، و کامیونها، لودرها و انواع تجهیزات راهسازی متحرک، از جمله کاربردهای اولیه و بدیهی خودروها محسوب می‌شوند. البته کلمه خودرو معادل فارسی کلمه Vehicle است که قطارها، کشتی‌ها، هواپیماها و حتی فضاپیماها را نیز شامل می‌شود. اما مهندسی خودرو، به‌طور خاص با مواردی سروکار دارد که بر روی زمین حرکت می‌کنند و دارای موتورهای احتراق داخلی هستند.

    بدین ترتیب خودروهای مورد بحث از قسمت های مختلفی تشکیل شده‌اند: قوای محرکه، شاسی و چرخها، سیستم تعلیق و سازه و بدنه. البته تجهیزات دیگری متناسب با نوع خودرو به آن اضافه می‌شود. به‌عنوان مثال سیستم های برقی، سیستم های ایمنی و تجهیزات ظاهری و امکانات رفاهی از جمله موارد دیگر است که در انواع خودرو متناسب با کاربرد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    مهندسی خودرو، رشته‌ای است که طراحی، ساخت، بهینه‌سازی و تعمیر انواع مختلف خودرو را در برمی‌گیرد. اما از آنجا که خودرو، ابزاری است که از مجموعه‌های مختلف تشکیل شده‌است و دارای کاربردهای متفاوتی است، این رشته، مخلوطی از علوم مختلف است. در حقیقت مهندسی‌خودرو یک رشته میان‌رشته‌ای و فراگیر است. چنین رشته‌هایی نتیجه پیشرفت های بشر در اواخر قرن بیستم است.

    در ابتدای قرن بیستم که علم و فناوری به آرامی در کنار هم حرکت را شروع نمودند رشته‌های دانشگاهی همچون فیزیک، ریاضی و زیست شناسی عموما با مبنای علمی آغاز شدند . بعضا برخی از علوم مهندسی مانند مکانیک، برق، عمران که از دل علوم پایه منفک شده بود، نیز سربرآوردند. علوم و فنون در اواخر قرن با پیشرفت های سریع رایانه و فناوری اطلاعات به سرعت رشد نمود، به گونه‌ای که تقریبا هر پنج سال یکبار حجم دانش تولید شده در دنیا دو برابر کل گذشته می‌شد. لذا در دهه‌های منتهی به قرن بیست‌ویکم، ابتدا گرایش های مختلف در رشته‌ها بوجود آمد و سپس رشته‌های جدید ایجاد شد . به عنوان مثال رشته‌مهندسی مکانیک، به رشته‌های حرارت و سیالات، طراحی کاربردی، هوافضا، کشتی‌سازی، راه‌آهن، مهندسی خودرو و حتی بیومکانیک تقسیم شد . در قرن اخیر این گرایش ها متناسب با کاربرد گسترده و نیاز به استفاده از علوم مختلف از دل دانشکده‌های سنتی جدا شده و دانشکده‌های مستقلی را بوجود آوردند.

     

     

    ادامه تحصیل

    فارغ التحصیلان رشته مکانیک خودرو پس از پایان دوره هنرستان از طریق شرکت در آزمون کنکور نا پیوسته فنی و حرفه ای در آموزشکده های سراسری فنی و حرفه ای،دانشگاه آزاد اسلامی،دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح کاردانی همان رشته به ادامه تحصیل پرداخته و پس از فارغ التحصیل شدن در این دوره ها در دوره های کارشناسی ناپیوسته ی آن مراکز ادامه تحصیل دهند.

    دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم‌وصنعت اولین دانشکده‌ای در ایران و خاورمیانه است که ابتدا این رشته را در سطح کارشناسی‌ارشد تعریف نمود و هم‌اکنون بعد از پنج دوره ارائه فارغ‌التحصیلان ماهر به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور، دوره کارشناسی و دکترا را آغاز نموده است. البته در کشورهای پیشرفته ای همچون انگلیس و آمریکا نیز دانشکده های مشابهی دارد.

    ادامه تحصیل در مقطع کاردانی با شرکت در کنکور کاردانی پیوسته دولتی در رشته های مکانیک خودرو

    ادامه تحصیل در مقطع کاردانی با شرکت در آزمون ورودی دانشگاه جامع علمی کاربردی در رشته های مکانیک خودرو،تعمیرات مکانیکی، نقشه کشی صنعتی و…

    ادامه تحصیل در مقطع کاردانی  با ثبت نام درواحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با شرط معدل در رشته ی مکانیک خودرو

    ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دولتی در رشته های مکانیک خودرو و تاسیسات برودتی و حرارتی

    ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه جامع علمی کاربردی در رشته  ی مکانیک  خودرو وگرایش های وابسته به آن.

    ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته با شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاداسلامی دررشته ی مهندسی خودرو،  مکانیک سیالات و…

    ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی در تمام گرایشهای مهندسی مکانیک هم در دانشگاههای دولتی و هم در دانشگاه آزاد اسلامی برای کلیه ی فارغ التحصیلان رشته های فنی مجاز می باشد.

    ارتباط رشته با سایر حوزه های علمی

    خودروهای تولید شده در عصر حاضر پیشرفتهای شگرفی در همه ی زمینه ها پیدا کرده است.امروز رشته مکانیک خودرو با رشته برق و الکترونیک پیوندی گسترده یافته و اکثرسیستمهایً خودروها الکترونیکی شده اند.سیستمهایی نظیر سیستم سوخت رسانی انژکتوری،سیستم جرقه زنی الکترونیکی،سیستم ترمز ضد بلوکه(ABS)،سیستم الکترونیکی کنترل پایداری خودرو(ESP) و ... نمونه هایی از موارد متعدد میباشد و نیز این رشته با علوم پنوماتیک و هیدرولیک نیز در ارتباط بوده و از علوم فوق در سیستمهای ترمز و فرمانهای پر قدرت استفاده شده است.

     

    ارتباط با صنعت

    از آنجایی که یک خودرو از اجزا و قطعات متعدد تشکیل شده است هر کدام از آن قطعات با یکی از صنایع روز در ارتباط است.در کل صنعت خودرو با صنایعی چون:ریخته گری،مدلسازی،تراشکاری،جوشکاری،پرسکاری،لاستیک سازی،رنگسازی و ... در ارتباط میباشد

    رشته مکانیک خودرو به منظور تربیت نیروی متخصص برای صنایع خودروسازی کشور و صنایع وابسته به آن طراحی و تاسیس شده است و هم‌اکنون با شرکت های بزرگ کشور همچون ایران‌خو‌درو و سایپا همکاری نزدیک دارد. بسیاری از دانشجویان دانشکده هم‌اکنون مستقیما در آنجا مشغول به کار هستند.

    این رشته کاربردی و کاملا عملی و جذاب است به طوری که دانش آموخته آن می‌تواند متناسب با علایق خود به حل مسائل کاملا ریاضی و پیچیده بپردازد و یا اینکه در یک کارخانه مدیریت خط تولید را برعهده گیرد. گستردگی این رشته باعث شده است که فارغ‌التحصیلان این رشته با خیال آسوده‌تر نسبت به آینده کاری و یا علمی خود بنگرند و آزادی انتخاب بیشتر را تجربه نمایند.

     

    آینده نگری درباره شغل و شرایط بازار کار

    تولید نزدیک به یک میلیون خودرو در سال در داخل کشور و ارتباط مستقیم این صنعت با بیش از 100 شغل تولیدی و 20 شغل تعمیراتی بیانگر اهمیت و جایگاه این صنعت میباشد لذا به نظر میرسد امکان اشتغال در شاخه های مختلف این رشته برای افرادی که دارای تحصیلات علمی و تخصصی باشند در حد بالایی وجود دارد.

     

    معرفی مشاغل مرتبط

    1-  تعمیرات اساسی موتور و سیستم انتقال قدرت خودروهای بنزینی

    2-  تعمیر دستگاههای الکتریکی خودروها

    3- تنظیم موتور وعیب یابی

    4-  تعمیرات سیستم سوخت رسانی گازسوز

    5- تعمیرات تعلیق و سیستم فرمان(جلو بندی)

    6- تعمیرات سیستم کولر خودرو

    7- تعمیرات گیربکسهای اتوماتیک

    8- تعمیرات موتور سیکلت

    9- تعمیرات اساسی موتورهای دیزلی

    10- تعمیرات دستگاههای سوخت رسانی موتورهای دیزلی

    11- تعمیرات سیستم تعلیق و فرمان خودروهای سنگین و نیمه سنگین

     

    12- تعمیرات سیستم انتقال قدرت خودروهای سنگین و نیمه سنگین

    13- تعمیرات سیستم ترمز خودروهای سنگین و نیمه سنگین

    14- تعمیرات فرمانهای پر قدرت

    15- تراشکاری قطعات اتومبیل

    16- تعمیرات کمک فنر خودرو

    17- آهنگری و تعمیرات اگزوز خودروها

    18- پنچر گیری،بالانس چرخ و سرویس خودرو

    19- تعمیرات رادیاتور و خنک کن و گرم کن خودرو

    20- لنت کوبی

    21- اشتغال در شرکتهای تولیدی خودرو و یا واحدهای تولید قطعات خودرو که بیش از صد ها مورد می باشد.