در حال بارگذاری ...
جمعه 2 آذر 1403

دانشگاه نسل سوم چیست ؟

در تقسیم‌بندی دانشگاه‌ها به نسل اول، دوم و سوم می‌توان اینگونه بیان کرد که دانشگاه نسل اول دانشگاه‌های آموزش‌ محور هستند که فعالیت آن‌ها به صورت آموزش‌محوری تا دهه اول انقلاب ادامه داشت که هدف و وظیفه آن دانشگاه، ارائه آموزش و صدور مدرک تحصیلی بود و این دانشگاه‌ها برای توسعه کشور به تربیت نیروهای مجرب آموزش‌دیده می‌پرداختند.

دانشگاه نسل دوم نیز دانشگاه‌های پژوهش محور هستند که این نسل از دانشگاه ضمن فعالیت‌های آموزشی مختص دانشگاه نسل اول توجه بیشتری به مباحث پژوهشی و کاربردی داشته و خروجی آن افزایش تعداد مقالات ایران در میان کشور‌های پیشرفته بود.

دانشگاه نسل سوم به این مفهوم بیان شد که دانشگاه صرفاً مکانی برای یادگیری یک سری آموزه‌های صرف نیست و همچنین دیگر مکانی نیست که فقط پروژه‌های تحقیقاتی را در راستای اهداف اقتصادی صنایع انجام دهد، بلکه علاوه بر آنکه تمام این اهداف را همچنان پیش می‌برد، فارغ‌التحصیلانی را به جامعه ارائه می‌دهد که دانش را در کنار پژوهش‌های کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری کار می‌آفرینند.

دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین علاوه بر تولید علم و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز توسعه در راستای تجاری سازی علم و تأسیس شرکت‌های دانش بنیان قدم بر می‌دارد و محور فعالیت‌های دانشگاه نسل سوم بر کارآفرینی است.

دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که توانایی های زیر را دارد
توانایی نوآوری،
 تشخیص و ایجاد فرصت ها،
کارتیمی،
 پذیرش خطرها
پاسخ به چالش ها
در سدد ایجاد تغییر ذاتی در مشخصه ی سازمانی

دو وظیفه دانشگاه کارآفرین
اول آنکه باید کارآفرینان آینده را آموزش بدهد، افرادی که کسب و کاری را ایجاد نموده و همچنین روحیه ی کارآفرینانه را در دانشجویان در تمام حوزه ها توسعه بدهد؛
دوم اینکه باید خودش کارآفرینانه عمل نموده، انکوباتورهای کسب و کار را سازماندهی، پارک های تکنولوژی و مواردی نظیر آن را ایجاد، دانشجویان را در این سازمان ها درگیر و از طریق آنها به دانشجویان و فارغ التحصیلان در ایجاد کسب و کار کمک و بالاخره اینکه بتواند از لحاظ مالی، استقلال پیدا کند

به منظور تجاری سازی تحقیقات در بخش صنعت باید عملکرد دانشگاه ها در چهار شاخص زیر ارزیابی شود
1- ثبت رسانی و حفاظت حقوقی از دارایی های فکری حاصل از دانشگاه
2- انجام تحقیقات مشترک و قراردادی با صنعت
3- لیسانس دهی و انتقال حقوق دارایی های فکری
4- تشکیل شرکت های انشعابی دانشگاهی

شرکت های انشعابی در دانشگاه ها دارای سه ویژگی می باشند
1- شرکت های تازه تاسیسی که از دانش و نتایج تحقیقات توسعه یافته در دانشگاه ها بهره برداری می کنند.
2- حداقل یکی از بنیانگذاران آن محقق دانشگاهی است که در توسعه دانش مربوط فعالیت و دخالت داشته است.
3- دخالت فعال دانشگاه در شرکت با سهم مشارکت دارایی فکری یا سهم سرمایه گذاری